Drie Novellen (eBoek-bundel)
Deze eBoek-bundel (isbn 97-890-79418-27-5) bevat de drie, onlangs in druk verschenen
novellen van Herman Adèr. Elk van de novellen heeft een eigen website waarop meer
informatie en een boekfragment te vinden is: Verveling, Squash in tijden van oorlog en
Vader, Moeder,.
Verveling
De novelle Verveling gaat over een man die zich in het weekeinde vermaakt met een
zelfbedacht spel. Doordeweeks is hij een beleefde werknemer bij een niet nader genoemd
bedrijf.
In het spel — dat ieder weekeinde anders van vorm is — zijn fantasie en werkelijkheid
op ingenieuze wijze met elkaar verweven. Zó ingenieus, dat de hoofdpersoon tenslotte
beide werelden niet meer uit elkaar houdt en Fantasie de rol van Werkelijkheid
overneemt.
Squash in tijden van oorlog
In deze novelle beschrijft Herman Adèr de belevenissen van twee oorlogsverslaggevers,
Ella en Steven, ten tijde van één van de Joegoslavische oorlogen. In een relatief stabiele
periode — de oorlogshandelingen zijn tijdelijk opgeschort — wagen ze zich aan een
wandeltocht door bezet gebied waarbij zij ternauwernood aan de dood ontsnappen. In
het titelverhaal wordt een squashpartij in het hotel waarin zij verblijven, wreed
onderbroken door hernieuwd oplaaiend oorlogsgeweld.
Op de achtergrond speelt in deze novelle steeds de dubbelhartige relatie van de twee
mensen, die is geboren uit hun behoefte aan vertrouwen en geborgenheid, maar die
onvermijdelijk tijdelijk zal zijn.
Vader, Moeder,
In de derde novelle van Herman Adèr zijn duidelijker dan in zijn eerdere verhalen en
novelles, de autobiografische elementen waarop de handeling gebaseerd is, herkenbaar.
Toch staat de ikfiguur nergens centraal, de vader en de moeder blijven steeds de
hoofdpersonen. Juist door deze gedistantieerde manier van schrijven, zijn veel scènes van
de novelle zeer indringend.
Men zou kunnen zeggen dat de novelle over de dood gaat. Over de plotselinge dood van
de vader en het langzame, pijnlijke afglijden van de moeder in haar dementie die door de
dood gevolgd wordt. Toch is het geen treurige novelle. Dat komt omdat de
hoofdpersoon, de moeder, behept is met een onverwoestbare opgewerktheid, die haar
niet verlaat, ook niet op het laatst van haar leven, wanneer ze vrijwel niemand meer
herkent en haar wereld steeds kleiner is geworden. Het lijkt wel of haar omgeving dan
veel meer lijdt dan zijzelf.