• sandberg-slides1

de jonge sandberg van Max Arian

Genre: Biografie van Willem Sandberg
Auteur: Max Arian
ISBN: 97-890-79418-07-7 (Softcover)
Prijs: €37,50
Eerste druk: 2010
ISBN eBook: 97-890-79418-18-3 (eBoek)
Prijs: €13,75
Website: www.jvank.nl/jongesandberg

Inhoud.
Het heeft lang geduurd voordat jonkheer Willem Jacob Henri Berend Sandberg (1897-1984) kortweg Sandberg werd, de legendarische directeur van het Amsterdamse Stedelijk Museum. In deze biografie van Max Arian (1940) worden Sandbergs jonge jaren beschreven (van 1897 tot 1945). Zijn jeugd in het brave Assen, zijn mislukte verblijf op de Rijksacademie in Amsterdam en zijn kennismaking met De Stijl en met Herman Gorter.

Moeizaam zijn z’n eerste jaren als grafisch ontwerper, die vernieuwing zoekt en niet kan vinden. Tot zijn eigen verbazing vindt hij in de loop van de jaren dertig zijn plek in het Stedelijk Museum, eerst als onbetaalde vrijwilliger, dan als conservator en directeur. In het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog leert hij vrienden kennen die hun idealen voor het kunstleven na de oorlog niet waar hebben kunnen maken omdat ze vanwege hun verzetswerk, vooral de spectaculaire aanslag op het Bevolkingsregister, door de Duitse bezetter worden gefusilleerd. Sandberg weet door een toeval te ontkomen, moet onderduiken en hervindt zich als grafisch ontwerper op een klein kamertje in Gennep, als hij eindelijk tijd vindt voor zijn Experimenta Typografica. Het is een lange weg die hij in 47 jaar is gegaan, maar daardoor kan hij vanaf 5 mei 1945 de mythe Sandberg worden.

Fragment uit de inleiding:
Het levensverhaal van Wil Sandberg (1897-1984) is op het eerste gezicht een aaneenschakeling van mythes, sprookjes en avonturenverhalen. De meeste van deze soms zeer bizarre geschiedenissen zijn waar gebeurd, maar sommige zijn uitgegroeid tot mythes, die zorgvuldig door hemzelf werden gecultiveerd en in stand gehouden. Sandberg ging naar mate hij ouder werd steeds meer naar zijn eigen mythes leven. Er valt geen biografie over hem te schrijven als je die mythes negeert. Het allereerste mythische beeld dat Sandberg van zichzelf heeft geschapen, is dat van een ondeugende, guitige kwajongen. Sandberg heeft zichzelf ooit getekend als een jongetje op blote voeten in plusfours, met een tekenmap onder z’n arm en op z’n hoofd een springerige kuif. Hij lijkt een jongen van twaalf op die tekening, maar hij is dan al bijna veertig. De tekening staat op het kaartje waarmee hij eind 1934 zijn relaties ’geluk in 1935’ toewenst. Met 37 jaar ziet hij zich blijkbaar nog steeds als een ondeugend kind dat de boel op stelten komt zetten. Zelfs als zeer bejaarde heer zal hij blijven volhouden dat hij altijd een kwajongen is gebleven. Dat simpele plaatje laat nog een twee andere mythes zien. Dat zijn de mythes van zuiverheid en een opgewekt voortgangsgeloof. Sandberg tekent zichzelf tegen een nonchalante vierhoek, die verticaal in twee helften is verdeeld, een zwarte en een witte baan. De jongen stapt van de linkse, donkere helft naar het rechtse, witte vlak. Van het donker naar het licht. Op weg vanuit het duistere verleden van de negentiende eeuw naar de gestileerde witte vlakken van Mondriaan.

Website
Stedelijk museum (€ 37,50)Kesselshop
Download Hoofdstuk ‘op de vlucht’eReader (€ 13,75)iPad / iPhoneKindle
Lenen bij de Openbare BibliotheekeBoek lenen